VALPBESKRIVNING.

Idag har jag debuterat som officiell VB (ValpBeskrivare).
Jag fick äran att beskriva THILWHIL´S   I - KULL.
Det var en samling välbyggda, välpälsade, underbara Hoffevalpar. Med nyfikenhet, lagom med kamplust och de flesta i kullen hade ett mycket bra gripande. Då, är det riktigt roligt att beskriva valpar.
 
Foto: Björn Stenmark.
 
Tack för förtroendet HELENA BERLIN. Hoppas du hittar riktigt bra köpare, till dina fina hanar.
 
Jag har valp-beskrivit många kullar tidigare, Rottweiler-, Collie- och några Hoffekullar. Framför allt har jag ju varit med, sedan 1983,  på alla våra kullars Valpbeskrivningar. Som andra (för valparna okända personer, naturligtvis) har utfört på mina valpar.
 
Men nu har vi ju fått en utbildning och en likadan test. Som utförs på samma sätt vid alla beskrivningar. Det är det som är så spännande.
 
Tanken är, att efter en testperiod. Ska det införas en VB, som följs upp med ett MH och senare MT.
För att man ska få en helhetsbild av hundens mentalitet, och se om man kan hitta specifika egenskaper redan i valpåldern.
Jag tycker det är ett mycket spännande projekt. Som jag hoppas att många fler uppfödare engagerar sig i.
VALPBESKRIV era kullar! Det går att göra avelsurval tidigt!
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0