VALPBESKRIVARE.

Än vet jag inte om jag blev godkänd. Men troligt är det.
Hela helgen bodde jag i Ystad. En fantastisk lite stad.
 
Det var verkligen en rolig och inspirerande kurs. Våra duktiga lärare var: IngaLill Larsson och Ann Olsson. Ann och jag gick på samma mentaldomar-utbildning, för många år sedan.  Så det var gamla bekanta till mig.
Sen var Helena Berlin (Thilwihl´s kennel) också med. Roligt med lite Hoffefolk.
 
Vi fick träna oss i att vara beskrivare och hantera valparna. Samtidigt notera beteendena och fylla i protokollet.
Det går snabbt  när valparna reagerar. T.ex. ska man rulla iväg en tennisboll, 3 ggr. Varje gång ska man  hinna se hur jagandet, gripandet, och samarbetet  utförs. Det är bara en av alla delar i testen. Vi får ju inte skrämma dom på något sätt. Men det är inte alltid som dom är med på noterna.
 
Vi fick studera många valpar och vuxna hundar av olika raser. Svårast var de vuxna. Dom var inte så lätta att övertala till lek och samarbete. Men roligt hade vi. Så blev vi mer vana att fylla i protokollen. Nu måste man bara träna mer på själva jobbet.
Jag är ju van att vara sekreterare åt beskrivarna som kommer hem till mina valpar.
 
Men nu måste jag ut och träna att utföra själva beskrivngen.
 
Jag gillar valpar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0