SÖNDAGMORGON.

Jag undrar om det är ett bra sätt att starta "vilodagen" med ett hundslagsmål?
Hur som helst. Jag hade fått i uppdrag att lära DUNDERKLUMPEN att umgås hövligt med andra hundar.

Inte en helt lätt uppgift.

När en 1-åring har fått lära sig bli "KUNG I FLOCKEN". Vi började lugnt med CRUELLA, som han genast red på, och ville sätta på plats.
Jag sa till honom att han skulle respektera en äldre tik.
Hm, han var inte riktigt med på noterna.

Sen var det dax att ta hjälp av urmodern LILLA X. Hon var inte nödbedd, utan satte pojkvaskern på plats.
Men riktigt överens med henne, om rangen, var han inte.

Hans åsikt var att tikar är till för att nosa på, rida på och begagna som han ville.
Sa dom ifrån, så skulle dom ha smörj.

Detta får mig direkt att tänka på "gangbang" och andra hemska förreteelser i vårt mänskliga samhälle.
Det vore nog bra om flera lärde sig att:  NEJ, betyder NEJ!

Hur som helst. På fredagkvällen kunde vi gå en lugn promenad med LILLA X, CRUELLA och DUNDERKLUMPEN tillsammans. Vi behövde bara påminna honom ibland om att tikarna var "förbjuden frukt" för en "skitunge".

LÖRDAGEN förflöt helt lugnt. Han slogs inte längre för att få begagna tikarna som det behagade honom.
Han gick ner från ryggen när dom sa ifrån, men stoppade istället nosen i baken på dom.
Men han sänker aldrig sin vackra plymsvans.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

SÖNDAG, dax för ÄVENTYR. Jag kan ju inte ha en massa hundar skilda åt. Han skulle ju lära sig umgås med alla.
Vi får väl se hur det blir med den saken.

Hur som helst. Dom släpptes ihop i köket först. Så att Benny och jag kunde agera, vid behov.
JODÅ DET BEHÖVDES!

Jag lade ner honom för att lära honom hur hundar visar underkastelse. Något som man måste kunna, för att ingå i ett hundsamhälle. Man kan ju välja att låta hunden leva utan "korrekt språk" i livet. = kopplad hund, utan umgänge med andra hundar.
Eller om hunden kan alla samtalsämnen i en flock. Få leva i en korrekt kommunikation med andra.
Jag vet att detta är ett hett ämne. Där många åsikter ständigt skriks ut.

Men jag väljer att läsa av hundarna, och se och lära av hur dom fungerar.
Sen får ni ha vilka åsikter ni vill.
Jag har en fungerande flock omkring mig dagligen. Det känns harmoniskt och bra.
Därför valde vi att göra så här.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Nu följer en bildkavalkad av söndagens möte mellan DUNDERKLUMPEN 1 år, blond och ÄVENTYR 6 år, smt.


Här har ÄVENTYR kissat högt och tydligt. Det måste undersökas noga.
"Tyre" stoppar provocerande nosen under svansen på "Oscar".


Möte på trappen:


"Tyre" frågar: "Vad vill du grabbjävel?"


Oscar svarar: "Jag vill äga Världen. Men inte när du står i vägen."


Så långt gick allt mycket bra. Men ni kan se att "Oscar" inte sänker svansen.
Efter det här mötet, vände sig "Tyre" triumferande mot mig, och slickade på kameralinsen.
Därför är alla kommande kort kladdiga.



Nytt möte.


Bägge vänder bort blicken och går åt varsitt håll. Med hög svans.


Väpnad fred, eller vad ska man kalla det?


Till sist det möte, som slutade med morgonens råkurr.


Det här ser riktigt bra ut. Oscar gör alldeles rätt.

Men sen gick det i alla fall inte, utan lite slagsmål.
Där DUNDERKLUMPEN verkligen inte ville ge sig.
ÄVENTYR fick ta i med hårdhandskarna.

Men då är jag liksom upptagen med att styra upp det hela, så därav inga kort på det.

Men nu är dom tillsammans och vilar sig. Det här kommer att bli jättebra om nu bara "Oscar" fortsätter med det hövliga beteendet som han kan ta fram om han vill.

Så får han träna sig i 2 hela veckor på det språket. Tillsammans med olika hanar. Så hoppas jag att han återkommer till Norge som den underbara hoffehane han är. En riktigt trevlig samhällsmedborgare i hundvärlden.

Kommentarer
Postat av: Ingela

När det sätter igång så går det fort. Eftersom veterinärer är dyrt. Framförallt på söndagar så vill man ha slut på det fortare än kvickt.

Kaxig 1-åring som vill dominera alla. Men jag tror att det kommer att vara en viss skillnad om 2 veckor =)

2012-03-18 @ 12:39:47
Postat av: Ingrid "Tinka" Carlsson

Ja, just nu sitter han på en snöhög med långa dreggeltrådar, och undrar var han har hamnat. Han som hade det så bra hemma i Norge.

Medan våra hundar gör allt för att få med honom i leken.

Han kan flörta med tikarna, annars vet han inte riktigt hur man gör i en hundflock??????

Spännande fortsättning följer.

2012-03-18 @ 15:05:03
URL: http://www.stalllt.n.nu
Postat av: Margreth

Oscarsen, han Oscarsen. Han er en frekkas som det er vanskelig å få til å forstå at nei betyr nei. I hvertfall synes vi det. Det høres ut som at han er på rett sted, og at dette er viktig erfaring for en pubertetspøbel. Spent på fortsettelsen.

2012-03-18 @ 18:09:50
Postat av: Margreth

PS. Jeg håper da at det ikke er så ille at veterinær skal bli nødvendig. Da får jeg komme meg hjem fra statene, og heller ta meg av mitt eget dyr i stedet for andres.

2012-03-18 @ 18:14:07
Postat av: Ewa Ivarsson

Oavsett "metod".. skall det fungerar för hunden primärt... och om detta kan du ser mer om om du är vaken ikväll då är det Fredrik Steen som träffar Anders Hallgren 2300 på TV4 i Kvällsöppet!

Bra jobbat.. hoppas han inte sätter tänderna i Maurice för då får du se en som verkligen lägger ner ngn och då menar jag inte Maurice ha ha!

2012-03-19 @ 13:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0