UTVÄRDERING AV LILLA X, AVKOMMOR.




I och med CELINE DIONS röntgen. Så är hela C-kullen röntgad, och ALLA har gjort sitt MH.
Tack alla våra duktiga valpköpare. Som hjälper oss att utvärdera vår avel.


Nu kan vi alltså summera LILLA X avkommor i 4 kullar:

Ä-KULLEN.  8 valpar, 7 HD-A, 1 HD-B.
Ö-KULLEN. 10 valpar, alla har HD-A.
B-KULLEN.  9 valpar, 6 HD-A, 2 HD-B. 3 är exporterade (2 har inte gjort MH, 1 är oröntgad).
C-KULLEN. 10 valpar, 6 HD-A, 2 HD-B och 2 HD-C. Tyvärr har en med C-höfter också OCD.

Men jag är mycket nöjd med denna utvärdering:

37 valpar, 34 HD-fria, 2 med HD-C.
35 har genomfört sitt MH.
31 har startat i Lkl 1, flera har LP. 1 av dom tävlar i Lkl 3.

BRUKSET, (högsta merit per hund anges):
3 st. har startat i Akl.
5 är uppflyttade till Lägre.
1 är godkänd i Lägre.
1 är uppflyttad till Högre.
3 är godkända i Högre klass.

4 är  Godkända TJÄNSTEHUNDAR.
15 är KORADE = 3 KORNINGSDIPLOM för LILLA X!


Hon är verkligen en fantastisk avelstik. Min älskade lilla "XI".

TACK SOFIA FELTENBERG!
För att du "gjorde henne" åt mig.
För att jag fick låna din fina tik: FELTENZELLES ALANAYA.
Många fina avkommor gav hon oss i LINTROLLETS X-KULL!


Igår fick XO och LILLA X tokfnatt. Vilken energi dom har, 9-åringarna.
Då tänkte jag på "NAYA". Det måste vara ett arv från deras vitala mamma.
Bägge simmade i ån. Rusade omkring och kampade med en stor bränd stubbe, som dom knappt kunde få grepp om.

"Xi" fick ett riktigt HOFFERYCK.
Sänkte rumpan och sprang som en galning. Med stocken i munnen, samtidigt skällande och utmanande sin bror.
Han var inte sen att hänga på. Oj vad dom for, runt, runt på tomten.
Det är en glädje att se, så livsglada veteraner.




Kommentarer
Postat av: Jessica och Celine

Det är verkligen inget dåligt avelsresultat som Lilla X givit! Men det visste jag ju eftersom jag valde att köpa en valp efter Lilla X. Lite synd på differensen mellan antalet startade i lydnadsklass 1 och antalet startade i appellklass, men jag förmodar att det inte ligger hos hundarna och det är ju inte försent än. Jag är så supernöjd med min hund som är frisk, duktig och vacker. Tack Tinka!

2011-10-27 @ 18:11:16
Postat av: Sofia

Tack själv Tinka för att du vågade tro på min egensinniga tik och de egenskaper jag såg i henne trots allt. Ibland måste man våga lite på känslan. <3 Kram <3

2011-10-28 @ 23:16:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0