APPORT!

Ja Lisbeth ringde ikväll och lät förtvivlad. CAJSA CAVAT strular med apporteringen.
Det ska vi nog hjälpas åt att lösa.
Hon kommer på måndag och hälsar på. Det ska bli så roligt!

Apportering är ju ett moment som ofta kärvar lite i inlärningen. Hur ska man lära hunden: att lämna APPORT-BOCKEN, är det roligaste som finns?

Jag har en del knep. Men ingen är fullärd. En del har tålamod med klicker och shaping. Det har inte jag!
Alla blir saliga på SIN lära.
Jag brukar säga: "Alla sätt är bra, som leder till ett lyckat resultat".
För det är ju det vi vill med inlärningen: LYCKAS!
Jag tror att problemet ligger i att föremålet blir ett attribut för hunden att stoltsera med.

Tänk om man hade en ask ALLADIN-choklad i fickan. Som både du och hunden vill ha, helst av allt på jorden.
Då skulle hunden rusa in på vänster sida, sätta sig och vänta på en choklad-bit.
Då vore apportering lätt!

Vi får se på måndag, om jag har klurat ut något kul för Cajsa att bita i.

Kommentarer
Postat av: Melissa

Jag tycker att klicker (och shaping) är fantastiska hjälpmedel, och hunden fattar snabbare och lättare med hjälp av dem! Men det är klart, även innan de blev populära fanns det metoder som funkade. Man kan ju kanske utnyttja olika metoder för att nå målet.

Å andra sidan, hoffarna är väl ofta lite motvilliga till apportering, speciellt i början? Lycka till och berätta gärna hur ni bestämde er att göra! :)

2011-07-29 @ 16:26:42
URL: http://mestwest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0