UPPFÖDARMÖTET.

Oj, vad bra det blev!
Jag var lite trött och oengagerad när jag reste ner till Aneby, där årets uppfödarmöte skulle va.

Men vilken rivstart det blev, med JAN GYLLENSTENS föreläsning på lördagen.
Han har varit polis. Ansvarig för tjänstehundarna och tävlat en hel del inom SBK.
Numera är han bara ansvarig för att bedöma hundars mentalitet. Både som domare, men framförallt
när det gäller s.k. farliga hundar.
Dessutom är han en mycket uppskattad föredragshällare runt om i landet.

Det här var kul! Riktigt roligt. Han lekte hund, spelade teater och fick oss alla att skratta.
Men framför allt fick han oss alla att FATTA! Mycket mer om mentalitet och mentaltester.

På ett lättfattligt sätt pratade han om bereppen: nerver, rädslor, minnesbilder, anpassningsförmåga
osv. Alla ord som står på våra protokoll. Men som inte alltid är så lätta att begripa.
Det han varnade för framförallt var: SE UPP MED RÄDSLOR i avelsarbetet.
Undvik att avla på rädda hundar.
Det är just de hundarna, som kan slå över och bli farliga.

Samtidigt sa han, att det såg riktigt bra ut inom vår ras. Det är en fördel att vi har en liten population
och en engagerad uppfödarkår. Som rasklubben har kontakt med. "KEEP UP THE GOOD WORK" alltså.

Detta föredrag var ett medlemsmöte, öppet för alla som ville komma.
Därefter startade det egentliga uppfödarmötet.

Vi fick spindeldiagram och listor med siffror från MH-protokoll.
Vi hade 2 tikars MH och 3 hanars MH (+ deras syskon) att titta på.
Vi skulle försöka välja tik och en passande hanhund att para henne med. 
Bara baserat på MH-resultaten.
Detta var ett grupparbete.
Det var ju inte svårt. Vi var uppdelade i 3 grupper. Alla valde samma par till provparningen.

På söndagen jobbade vi vidare med MH-protokoll.
John Örvill hade som vanligt gjort ett fanstastiskt jobb med spindeldiagram och siffror.
Det tackar vi för.
Han hade tagit fram avkommegrupper efter hundar, med bruksmeriter och utan.
Det var en stor skillnad.

Vi fick se medlvärden på avels-tikar, kontra avels-hanar.
Våra avelstikar är lite bättre än medelhoffen.
Men tydligen selekterar uppfödarna mycket mer bland hanhundarna. Det var STOR skillnad.
Hanhundarna låg mycket bättre till,  på de egenskaper vi just nu eftersträvar.
= mindre rädslor, mer leklust och kontakt.

På förra mötet pratade vi ju om att vi ville prioritera hundar som hade bra avståndslek.
Nu fick vi se spindeldiagram på just sådana hundar.
VILKEN SKILLNAD!
Dom var ännu bättre än de hanhundar vi väljer på just dom bitarna.

Alltså kan man konstatera: Om vi avlar på hundar som springer ut på avståndsleken och engagerar
sig i lek med främmande person. Så får vi samtidigt hundar som har mindre rädslor,
mer social kontakt, bättre jaktkamplust och leklust.
Vilket naturligtvis underlättar utbildningen av våra brukshundar.

Dessutom diskuterade vi om vi kan införa MH som krav för parning.
Istället för MT. Därför att vi får ett större avelsurval. Naturligtvis inte bara MH-beskriven,
utan med krav på: skottfast, icke aggressiv och utan kvarstående rädslor.
John Örvill och undertecknad fick i uppdrag att ta fram ett förslag, för vidare diskussioner.

Vi pratade om tidningen, hemsidan, dokumentet RAS, IHF och hanhundslistan.
Nu ska det komma en lista på hanhundar som är KORADE och uppfyller avelskraven.
Det är just andra länder, genom IHF, som vill ha information om eventuella avels-hanar
som finns i Sverige. Glöm inte att skicka in uppgifter + BILD på era hanhundar, till rasklubben,
om ni vill vara med. Mer info kommer.

Vi enades om att det var en mycket bra form att starta mötena med ett informativt föredrag.
Dit alla medlemmar är välkomna.
För att därefter fortsätta med Uppfödarmötet.
Nästa års möte planeras i november 2011. Tema: Hälsa / Sundhet.

Ann-Kristin Norberg hade fixat Jan Gyllensten.
Pia Nilsson hade tagit fram material till grupparbetet.
Åsa Andersson hade ordnat mötesplats, kost och logi.
Undertecknad höll i mötet.
Det är vi som är: Arbetsgruppen för Uppfödarmöten.

TACK till alla Uppfödare och medlemmar som hade hörsammat vår kallelse.
Så vi blev ett helt gäng som diskuterade Hoffens mentalitet.

Det sista som hände var ett toalettbesök som gick i baklås.......
Jag skulle bara kila in snabbt på toaletten före lunch.
Dörren hade inget lås på insidan.......... Det gör inget tänkte jag. Det här går snabbt.
Trodde jag, ja. SEN KOM JAG INTE UT!

Jag försökte på alla sätt att öppna. Jag hade ju ingen skruvmejsel med mig.
Men jag hade en mobil! Jag ringde till Pia, inget svar. Jag försökte med Åsa, inget svar.
Jag ringde min rumskompis JOHANNA! Hon kom som en räddande ängel.
Men hon lyckades inte heller få upp dörren från utsidan.
Chefen för konferens-anläggningen kom, ÄNTLIGEN, så kom jag ut.
Annars hade jag suttit kvar där än.
Då hade ni inte fått något att läsa. För på dass finns varken skruvmejslar eller datorer.

Detta var allt från "Tinkas Tankar" i natt. GOD NATT!

Kommentarer
Postat av: Ida

Tack för att du delar med dig!! Uppskattas väldigt mycket.



Kramar

2010-11-15 @ 11:03:00
URL: http://www.hovawarts.se
Postat av: Cecilia S. Bäckelin

Är jämt in på din sida och läser. Nu blev jag som vanlig hoffe-ägare riktigt glad, vilket superbra uppfödarmöte. Kul att få läsa vad som avhandlas på mötena också. Skriver som föregående: Tack för att du delar med dig!! Uppskattas väldigt mycket.

2010-11-15 @ 14:59:29
Postat av: Susanne Ortmanns

Vill också tacka att du delar med dig, fantastiskt!!!

2010-11-15 @ 15:03:07
Postat av: Ingrid "Tinka" Carlsson

Åh, vilken respons. Det var kul! Tack ska ni ha.

2010-11-15 @ 15:54:51
URL: http://www.lintrollets.se
Postat av: Eva

Vad kul med rapport från helgen, det verkar ha varit väldigt givande!

2010-11-15 @ 17:04:13
URL: http://www.terahof.se
Postat av: Marta

Oj vad intressant det låter!



Verkligen tur att du kom ut... :-)



Kram kram

2010-11-15 @ 21:50:35
Postat av: Kricko

Hejsan Tinka!

Tack så JÄTTEMYCKET för så fin information. Som jag meddelade dig så kunde ju inte jag åka pga att vi hade off. utst. i klubben på söndagen. Det var JÄTTETRÅKIGT. Jag hade jättegärna lyssnat på Lars en gång till. Finns det något material utav det ni fick som man kan få kopierat eller köpa? Det låter ju väldigt intressant. Visserligen blir det ju inte lika som att vara på plats och få förklarat på mötet men det finns väl säkert mycket intressant att läsa.



Meddela gärna på min mail.



Ha´det så bra.



MVH Kricko

2010-11-16 @ 22:49:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0