ÅH SÅ GOTT!

 Jag är galen i glass (om nu någon har missat det). Idag fick jag det här receptet på hemlagad glass:
 
 
COCKIE DOUGH CHOCOLATE ICE CREAM

Till Glassbasen behöver du



5 dl grädde

1 burk sötad kondenserad mjölk

100 gram mörk god choklad 70%



Smält choklad över vattenbad eller i microvågsugnen. Låt den svalna.

Vispa grädden till mjuka toppar bildas.

Rör ner den kondenserade mjölken i den smälta chokladen och vänd sedan ner grädden.



Kakdeg



1 dl vetemjöl

2 msk farinsocker eller sirap

3 msk strösocker

25 gram mjukt smör

1 tsk vaniljfrön

1 msk mjölk

2 msk hackad choklad

En nypa salt.



Rör smör och sockret (om du använder sirap ska den också i nu) mjukt tillsammans med vanilj och salt.

Tillsätt vetemjöl, choklad och mjölk och rör tills du har en kakdegs smet.



Varva sedan glass smeten med klickar av kakdegen i en skål som du får plats med i frysen. Täck över och låt stå i frysen i ca 5 timmar.
-------------------------------------------------------------------
 
Vad gör nu det här receptet på Tinkas Tankar?
Jo, jag hade ingenstans att skriva upp receptet så jag sparade det här i Bloggen.
Dessutom fyller jag år idag den 16/11, så jag ska passa på att fixa till den här glassen nån dag.
Ha en bra söndag alla. Jag ska på Hopptävling med hästen VIZZLA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0