DUNDERKLUMPEN I NORGE.

DUNDERKLUMPEN   E:  P-H  Sönn Aicko   U:: Lintrollets Ällie
 
Jag fick en härlig Påskhälsning från "OSCAR". Det är så roligt att höra hur ni med olika hundar lägger upp träningen. Vad ni stöter på för svårigheter och hur ni löser det. Oscar hade tappat lite energi i träningen. Här skriver matte om hur dom hittade tillbaka till träningslusten.
 
Här följer MARGRETH SOUKUPs mail om Dunderklumpens träning med Norske Redningshunder:
 
Hei og god påske!
Sender en liten hilsen og oppdatering fra Oscar og meg for å si at det går veldig bra om dagen! I går kom vi hjem fra helgesamling med Norske Redninsghunder, og det har gått over all forventning.
For å ta det første først, så har det gått trått på treninger i vinter for Oscarsen og meg. Det skyldes nok forskjellige ting. For det ene har jeg terpet for mye på lydighet og variert treningen for lite. For det andre har det vært mange uerfarene som har sittet figuranter for Oscar, og vi må ha noen som kan å leke med han! Så, jeg bestemte meg for å ta en pause og bare kose meg med turer i skog og mark og fokusere på spor (som er det absolutt beste han vet!) og lek uten krav. Og vips, gjett om jeg har fått en mer treningsglad hund! Etter at jeg senket ambisjonsnivået og hatt fokus på å ha det gøy, ja DA har vi fått progresjon.
For å oppsummere helgen:
Lørdag hadde vi en ren spordag. Vi fikk et ukjent spor på 3,5 km i variert skogsterreng med MASSE elg og annet vilt. Sporet hadde ligget 2-3 timer og vi skulle gå helt alene uten noe hjelp bak oss. I tillegg fikk jeg vite i etterkant, at de hadde lagt inn en finte i sporet hvor sporlegger et sted i sporet hadde gått rett fram og tilbake, så ut til venster og tilbake for å så fortsette til høyre. Vi har ikke gått et så langt spor før, og jeg vet han har høy motivasjon for å spore etter vilt, så jeg var veldig spent. Jeg tenkte at han kanskje kom til å trenge pauser i sporet og ville bli veldig sliten, men den eneste som ble sliten her var jeg! Oscar dura på med jevnt, fint drag i lina hele veien. Til og med finten var null problem! Vi var stolte da vi kom tilbake med sporgjenstand, Oscar og jeg. :)
Søndag trente vi rundering. Det var den andre gangen jeg trente dette etter at jeg har innført halsmelding i stedet for bringkobbelmelding. Mitt hovedmål var at Oscar skulle synes at det å finne figuranter og rundere er gøy. Og det målet nådde vi! Figuranter ble funnet og halset på som bare det. Fornøyd!
Så nå tar vi opp igjen treningen med Norske redningshunder. Jeg har lært masse, og neste gang det går trått skal jeg bare legge alt på hylla og huske på å ha det gøy igjen!
 
Fortsatt god påske!
Margreth
 ---------------------------------------------
 
Tack Margreth!
Det var roligt att läsa att ni har fått tillbaka träningslusten.
Keep up the good work!
 
.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Super kul att läsa. Och som sagt hur viktigt det är att pausa i en Hoffes liv ;-)

2014-05-09 @ 07:26:37
Postat av: Mormor UIla

Härligt att höra från Dunderklumpen. Lycka till i fortsättningen men Räddningskursen. Han verkar tycka livet är toppen.

2014-05-09 @ 13:43:08
Postat av: Tina

Härlig läsning! Lycka till med fortsättningen nu!

Tina&cobra

2014-05-09 @ 21:41:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0