VALPAR BLIR STORA.

Jag funderar väldigt mycket på vad det är för individer jag har i valplådan??????
Duger dom till? Blir dom modiga? Fega? Friska? Starka?

Man vill ju som uppfödare sälja rätt valp till rätt hem. Men vem är rätt, för vem?

Det är en delikat uppgift att försöka matscha valpköpare och valp.

Problemet är bara att 3 veckors valpar är oskrivna kort.
Jag gör allt för att föda upp så friska, modiga och framåt valpar som möjligt.

Därför söker jag också valpköpare som kan utnyttja alla deras egenskaper.

Det är ju ingen idé om jag föder upp modiga, framåt valpar. Med bra spårnäsa, mycket kamplust och förighet. Tålig päls och mycket jävlar annamma. Precis sådana som jag vill föda upp.

Om dom får ett liv i fina salonger, med aktiviteter som lugna golfrundor, följa med på löprundan och ligga still i segelbåten. Då skulle jag ha gjort ett annat avelsurval.
_______________________________________________________________________

Nej, jag föder upp HOVAWART för spårskogen, sökrutan, dragspåret och Brukslydnaden.
Jag vill förbättra deras gripande, koncentration och samarbetslust.

Nu har jag sådan himla tur att mina valpköpare verkar vilja samma sak som jag.

På söndag kommer ett nytt spännande besök. En kille som har haft Hovawart förut, och söker en ny Tjänstehund i Bevakningen.
Det känns så himla bra.

Det är TACK VARE alla våra duktiga valpköpare. Som jag får feedback. Om jag har valt rätt väg i avelsarbetet?
Jag hoppas kunna fortsätta med dessa ambitioner i många år till.

Men, jag hoppas också att mina valpar kan uppfylla de här högt ställda kraven.
Så att dom lever upp till förväntningarna hos varje köpare.
___________________________________________________________________

Just idag tog jag med varje valp till köket ensam. Så dom fick lukta på Världen.
Det är då jag tvekar. När en gnällande tre-veckors-valp tycker att Världen är kall, hal och otäck....... 

"Ska den här verkligen kunna bli en modig Tjänstehund?"

Men visst blir dom det. Jag har upplevt det så många gånger. Dom växer upp till riktigt fina Hoffar.
Med alla egenskaper som krävs.
Men även jag tvekar ibland.




Här är ÄLVA (Ättikas syster) ca 3 veckor gammal.


Här en bild från när hon erövrade sitt Tjänstehundscertifikat!

Numera är hon SEUCH, TJH (HV) Godkänd i Högre klass Bevakning och Spår!
Det är det som är en uppfödares hela behållning: att få följa våra duktiga förare från valplådan till meriterad hund!

Tack MONICA, för det stora jobbet du lagt ner på ÄLVA. Jag önskar dig lika mycket framgång med "yrvädret" DIMMA!

Kommentarer
Postat av: Tina

Härligt du skriver om hoffen Tinka. Det är grymt att se en hovawart som inte får jobba på något sätt utan bara vara. Vara vackra och gosiga!? Det blir de bara om de får arbeta. En hoffe i spårskogen är ofta svårslagen, bara de får utvecklas och bli de fantastiska spårhundar som de oftast naturligt är(hmm kanske inte alla, men de flesta!?) Att hitta köpare som kan förvalta hundarna kan inte alltid vara lätt inte heller att vänta ut tills rätt köpare kommer. Heder åt er uppfödare som säljer valpar med en tanke och inte bara pytsar ut dem när de är 8 veckor! Lite tankar från mig.

Ha det gott!!

Tina Hymer&Cobra

2012-05-05 @ 22:24:18
URL: http://www.tinachrister.se
Postat av: Pia

Fint, klokt o bra skrivet av dig, Tinka! Och så fyller Tina på med mera kloka ord - bara att nicka o hålla med.



kram

2012-05-05 @ 23:44:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0