SKÖNT!

Nu har allt lugnat ner sig. Alla 6 verkar pigga och krya.
Det är alltid lite oroligt de första dygnen.

Mammorna får alltid diarré efter valpningen och måste ut många gånger om dagen, bråttom, bråttom.
Sen bökar dom runt i valplådan igen.

Så får dom sammandragningar när valparna diar. Så man undrar om hon ska föda fram fler......?
PHU!

Nu har verkligen lugnet lagt sig över lådan.
ÄTTIKA äter bra, och verkar må bra.

Det är viktigt med harmoni för valparna. Det sätter sina spår hur mamman är. Nu är hon ju en van tik, så hon har verkligen slagit sig till ro med sina små.

Vi hade ett diskussionsämne, hon och jag. Men jag har lärt mig min läxa. Förra gången var jag mycket envisare än hon. Då bökade hon runt i bädden. Så alla valparna hamnade i hundfiltens veck. Med risk för att hon skulle klämma någon. Nu visste jag vad det handlade om, när hon började böka runt på kvällen efter valpningen.

Hon hatar ju värme. Så hon kan inte ligga lugnt, om jag har en Vetbed i lådan. Valparna behöver värmen från bädden. Men Ättika tål den inte. Sist var vi riktigt osams om detta.

Men den här gången tog jag bort filten. Så hon får ligga direkt på tidningarna, då trivs hon.
Valparnas små fötter glider på papperet och får inget bra grepp. Men det hjälps inte. Ättika tål inte ens ett lakan i sängen. Då bäddar hon bort det, och valparna hamnar i vecken, eller under lakanet.

En jordkula vore den optimala lyan. Svalt och skönt för "Tikka" och valparna får bra grepp med sina klor.
Men jag vill ha dom i sovrummet. Så jag får ge mig på den här punkten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0