VALPTESTEN.

Jaha, så var valptesten över.
Micke Rudkranz kom för att testa. Ulla kom för att "beundra" sina "barnbarn".
Så här efteråt är man ganska färdig, och väldigt nöjd.

Mickes kommentar om hela kullen:
VÄLDIGT intensiva valpar. Till största delen mycket sociala och tillgängliga. Dom visar självständighet och några har lite dominans. Det här är arbetshundar! Som måste komma till aktiva hem.
Dom har föremålsintresse och vill samarbeta.
Dom känns godmodiga och vänliga, utan aggressiva tendenser. Men väck inte deras dominans!
Nonchalera dominanta tendenser. Svara INTE med hårdhet.
Kullens stora fördel är deras positiva inställning till människor, och leklust.

Det är faschinerande att ha testat kull efter kull ända sedan 1983.
DÅ ville dom inte veta av främmande personer. Dom gjorde allt för att komma hem till "lyan" igen.
Testledaren fick ideligen hämta dom för fortsatt test.
Under åren som gick så blev det allt bättre.
När jag utbildadade mig till mentaldomare så frågade jag alla, hur man kunde utveckla testen.

INGRID TAPPER som har varit en fantastisk mentor för mig, föreslog att testa nyfikenheten, så får du en bättre dådkraft / mod.
Då införde vi undersökningsrummet. För att se hur valpen beter sig med:

1. Ett stort föremål.

2. 4 mindre föremål.

Jag minns i början, att dom var väldigt berörda av det främmande rummet. Någon enstaka valp vågade sig aldrig fram till stora föremålet.
Numera tycker dom flesta valparna att rummet är ett roligt TIVOLI som dom har kommit till. Dom gör upprepade föremålsbesök och leker med sakerna. Det är en otrolig utveckling som jag har fått uppleva.

Vi har lagt till ett test 2010.
Efter undersökningarna kommer testledaren in i rummet. Så iakttar vi hur valpen beter sig med stöd / eller inte, av en person i rummet. Vi vill försöka mäta valpens samarbetslust.
1 = stor samarbetslust.
...... 5 = ingen samarbetslust.

Vi ser stora skillnader i valparnas beteende. Det är spännande.

Men ännu är det för tidigt att säga något om vad det betyder senare i hundens liv.

Det är därför jag är så otroligt intresserad av mentalitet. Man lär sig hela tiden något nytt.
Vad betyder det beteendet som valpen uppvisar?

Ja, det vet man kanske 3 - 4 år senare........
En valp är ju en oskriven bok. Efter tiden hos uppfödaren vilar ansvaret på valpköparen att göra en förståndig hund av ett råmaterial. Snart ska dessa små "ämnen" ut i livet för att finslipas.
Hoppas ni utvecklas till små diamanter. Var och en efter sina förutsättningar.
LYCKA TILL I LIVET ALLA D-VALPAR!

I morgon kommer veterinären. Då ska dom besiktigas och vaccineras.

Kommentarer
Postat av: Ulla (mormor) & Ällie

Fantastiskt roligt att vara med på valptesten idag och se vad Ällie lämnat för små individer. 7 stycken olika små krabater som det skall bli jätteroligt att följa. Jag är mycket nöjd med vad jag sett idag.

Lycka till i livet alla små D-valpar önskar en stold "mormor".

2010-12-26 @ 16:32:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0