RAS / RUS KONFERENS.

Jag har inte hunnit smälta alla intryck än. Men fullmatad med ny info och inspiration blev man.
Tack till SBK, utskottet avel och hälsa, som fixar dessa konferenser!
Dessutom vill jag försöka samla mina intryck och sprida till vår rasklubb, som jag representerade, tillsammans med TINA JONSSON, som sitter i styrelsen för SvHK.

FREDAG: RASKLUBBSKVÄLL.
Ett inspirerande föredrag av MARIA DAHLBERG om "Lathunden". Ett dataprogram skapat av Per-Erik Sundberg. Som ska underlätta för rasklubbar och uppfödare att lättare få överskådlig info om vår ras.
Vi uppmanades att sprida infon till våra uppfödare!

Det väckte en idé, hos Tina och mig, om ett uppfödarmöte med inriktning på detta. Kanske en föreläsning med Maria Dahlberg? Vi jobbar vidare på saken.

Hon visade med all tydlighet, via spindeldiagram, hur man kan använda infon om MH, för att skapa bättre hundar.
Vi MÅSTE undvika rädslor! Hundar som visar rädslor blir inte trygga i vårt krävande samhälle.

Sen hade vi "brainstorming" för att söka samarbetsformer mellan rasklubbarna. Det kläckte idén till ett nätverk. För att sprida info snabbare.
Kanske ha gemensamma figurantutbildningar? Gemensamma utställningar för mindre rasklubbar. Ja, idéerna var många. Men de ideella krafterna saknas tyvärr.
Vi får se om det leder någonstans.

Vi fick info om valptesten. MENTALBESKRIVNING VALP, MV, som den kallas. Som nu har startat i SBK´s regi.  Syftet är att testa så många valpkullar som möjligt mellan 7 - 8 veckors ålder. Så man får ett underlag för att utvärdera testen. Förhoppningen är att den i framtiden ska kunna utvärderas ihop med MH / MT. Det finns en broschyr hos SBK att beställa. Fler MV-testare ska utbildas under våren.
----------------------------------------------------------------------------------------------

RUS / RAS -KONFERENS: Nu måste jag ta paus i skrivandet. Återkommer när hundarna har fått sitt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0