SPÅRTRÄNING MED ELD.

Idag kom ELD och hälsade på. Vad han hade vuxit, sen jag såg honom sist.
En stor och kraftfull unghund har han blivit.


På den här bilden är han 5 mån. Nu är han 7 mån, och liknar sin mamma ÄTTIKA väldigt mycket.
Men han har också drag av mormor LILLA X. Flera gånger tog jag fel på dom två, när alla hundarna var ute tillsammans.
Dom har samma blick, och uttryck i huvudet.



Här är en bild på ELD´s mamma ÄTTIKA.
I kroppen påminner han om henne.


Vi skulle ut och spåra. Vi lade ut spåren.

Sedan tränade vi lite lydnad tillsammans och tittade på kontakten husse - hund.
Jag hoppas att jag kunde ge lite goda råd på vägen.

Men jag måste säga. För att vara en yvig unghund. Så är han mycket duktig. Han kan koncentrera sig. Flera moment finns där.
Men jag vill ha en mer positiv kontakt och glädje i samarbetet. Annars är han just nu i den åldern, att det är ett vägval.
Antingen tycker han husse inte har något skoj i "Lattjo-lajbans lådan" och väljer bort honom. Med problem som följd?
Eller, om husse lyckas, så väljer han samarbetet och leken med husse.

BJUD PÅ DIG SJÄLV,  ROBERT!
Så ska du se att han blir som varmt smör i dina händer.
Det där med hundträning är ett roligt, men lite knepigt finlir.
Ungefär som att lära sig spela fiol.

Antingen gnider man på felan och den skorrar illa, eller så uppstår de ljuvaste toner.
LYCKA TILL!

Hur gick det nu med spåren?
"VALLE" är ju en naturbegåvning, förstås.
Vi gick ut på ängen och väntade på den STORA UPPTÄCKTEN!
Han nosade lite förstött, och undersökte marken............
Vänta! Här luktar det spännande.

Så följde han noggrannt husses spår. Han brast i fokuseringen, men löste uppgiften.
Fick en bra sluthandling.

Jag tänkte, det här ger nog mersmak.
Så, vi åkte till spåret som jag hade lagt till LILLA X. För att se hur ELD skulle lösa det.

Han var nu riktigt fokuserad, och vi fick se ett underbart upptag. En målmedveten valp, där poletten verkligen hade trillat ner. Som löste ett ganska svårt spår (sorkhål och vindbyar) med en härlig målmedvetenhet.
När han kom fram till 1:a föremålet så avslutade vi där. DUKTIG "VALLE"!

Sen hämtade jag LILLA X. Så hon också fick spåra. OJ, vad glad hon blev.

Tack ROBERT för en rolig dag, och gott kaffebröd.



Kommentarer
Postat av: Robert & Valle

Hej Ingrid!

Tack själva för en rolig och lärarik dag.

Ska göra allt för vara den där roliga så han blir len som smör och hoppas det går bättre för mig än att lära spela fiol för jag får nog påstå jag är tondöv (enligt hela familjen)

Men vad bra och goda tips du gav mig, som gammal Setter ägare får jag verkligen tänka om, att vara för rolig för en Setter innebär ett rent helvete men jag förstår precis vad du menar tillsammans med Valle!

Nu vet jag inte ens va VALLE är för som du sa får jag ju inte titta på honom mer under 3 veckor. :-)

Även detta tips känner både jag och övriga familjen redan ger resultat.



Stolt husse kan jag säga när VALLE spårade som han gjord igår och som dessutom var hans första spår.

Nu blir det mycket mer av detta när jag vet hur man gör och han gillade vad han gjorde.



Vi ses snart igen.



Robert & Valle

2012-04-25 @ 17:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0