ÄVENTYRS VALPAR.

Den 4/9 var det IHF-utställning i DANMARK.
Det är alltid Utställning på Söndagen, efter IHF-mötet.
För de som inte vet vad IHF är, ska jag förklara. Det är en sammanslutning av många länders Hovawartklubbar.
INTERNATIONELLA HOVAWARTFEDERATIONEN i klartext.

Vår upppgift är att sammanstråla en gång om året i något IHF-land. Utbyta erfarenheter och info om rasen i de olika länderna.

Eftersom våra uppfödare lämnar sjukdomsrapport till vår rasklubb 2 ggr / år.
Om eventuella sjukdomar som har dykt upp bland avkommorna. Så vidarebefodras infon på dessa möten.
Nu har det byggts upp en gemensam Databas, där alla länder ska uppdatera sin info.

Sen kan dessa uppgifter användas när man ska kolla upp en kombination. Om den är lämplig att göra eller inte. Beroende på sjukdomsbakgrund. Det här kommer vara ett fantastiskt arbetsredskap i framtiden.
IHF är en utmärkt organisation som verkligen försöker förmedla tanken om kvalitetsavel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men jag skulle ju berätta om Utställningen. Nu hann jag bara se valpklassen och Öppen klass hanar.
För mitt flyg gick så tidigt att jag måste lämna utställningen i förtid, tyvärr.

MEN JAG HANN SE ALLA VALPAR SOM ÄVENTYR ÄR PAPPA TILL I TYSKLAND!
Hela B-kullen VOM ERLENBROOK var där (5 st).
Sammanlagt var det 7 valpar på plats. De andra 2 Hade LINTROLLETS  XANTOS till morfar.

Tänk er, att som liten Svensk uppfödare. Få sitta på en Rasspecial i Danmark och se 7 Tyskfödda valpar i en ring, som ALLA härstammar från din kennel. Det var en alldeles unik känsla, som jag fick uppleva där på söndagmorgonen. Något att bära med sig i livet.

Hur såg dom ut? Jo, dom var ju som lovande Hoffe-valpar är i den där åldern: Långbenta, korthåriga, med öronen på svaj och mitt i tandömsningen.

Men dom var också välbyggda, välvinklade, hade bredd mellan frambenen, vackra tecken och bra pälskvalitet.
Men framför allt, var dom otroligt framåt, tempererade och sociala. Kastade sig om halsen på mig, domaren och alla som ville hälsa.
Nöp lite i armen på vägen ner..... Jag var mycket nöjd med deras mentalitet.
Om nu bara ägarna kan förvalta dom på rätt sätt.

Här kommer lite bilder:


BRANA mötte jag redan på parkeringen.


Henne tyckte jag väldigt mycket om. Hon skulle senare visa sig bli BIS-valp!


Här kommer BRAXAS in i ringen.


BRAXAS. Han hade lite ljusare tecken och brunt på baksidan av öronen.


Det här är BRENT. Han var kraftfull. Hade bra teckenfärg och lite bättre byggnation.




Här tävlar dom mot varndra. Kolla vilken kontakt BRENT har med sin matte.
Han blev också Bästa hanvalp.


BRENTA. Vältecknad, lite lätt i benstommen. Men välbyggd. Hennes, just nu, fula öronställning störde intrycket.
Hon bor i Danmark. Domaren, ELISABETH KAPSCH, tog sig mycket tid med varje valp.


BRENTA.


BRANA, igen.



BRANA granskas av domaren.


Här kommer BRUNI in i ringen. Hon skadade armbågen som 8 veckors valp. Hon fastnade bakom ett element och skadade den rejält. Men som tur är, är hon helt återställd.


Ja, dom var VÄLDIGT sociala.


BRUNI VOM ERLENBROOK.

De andra 2 tikarna i ringen var DORLE och DOUCE VOM STÖRTEBECKER.


Konkurrensen ska börja. Utanför bild är Brenta. Här syns Dorle, Douce, Brana och Bruni.
Douce och Brana var väldigt lika i typ. Vackra, kraftiga, välbyggda tikvalpar. Men Douce hade lite trängre rörelser och sämre tecken. Därför blev BRANA bästa tikvalp.


Här kommer Bästa hanvalpen, BRENT.


Visst har han en härlig kontakt med sin matte? Men det här är hennes 4:e Hoffe-hane.
Så hon vet ju hur man gör.



Till sist blev det så att tikvalpen vann!
BRANA VOM ERLENBROOK = BIS-VALP!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag mötte även en hane ur Erlenbrooks A-kull. Han var fin.





A? VOM ERLENBROOK  E: Canis Ex Canis Lupus  U: Cara v Waldems.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen hann jag precis titta på när TAPIO EEROLA dömde Öppen klass hanar.

Endast 2 st fick Excellent!
Det var :




CIRON V D LEMBECKSBURG  E:Paco Pallando v Quellenhof  U: Anna v Dalhauk. 
Han kom 2:a.

Vinnare i Ökl blev:




ARCON V KROTTENDORF (en hane från en annan Tysk rasklubb HZD).
E: Cornelius v d Tollwitzer Tannen  U: Janka v Gina´s vier Linden.
Känner ni igen ägaren?
Jo, hon äger också BRENT V ERLENBROOK.

Ja det var en härlig helg i Danmark.
En liten avstickare till Fehmarn i Tyskland hann vi också med.
Varför då?


För att fylla på förråden förstås.


Tack THORSTEN och ANGELA för en härlig resa tillsammans i ert glada sällskap.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0