COLLIE-BOOM!

Ja, den har drabbat mig. Eller är hela samhället översvämmat av Collies nuförtiden?
Jag vet inte. Jag lever lite som på en öde ö, helt isolerad från hundvärlden. Känns det som.
Men förra våren började en underbar Collie-hane hos mig.


Väldigt vacker. Jag hade missuppfattat namnet och trodde att han hette "Morris".
Ett namn som inte alls passade en så rar hund.
Nej, hans riktiga namn var MAURICE. Han kommer från kennel DAGSLJUS.

Han stortrivs här och leker med Cruella och dom andra hela dagarna.

I samma veva som han började, slutade en gammal Collie-fröken 16 år gammal.
Hon hade varit i min vård från 6 års ålder. Alltså i 10 år!
Nu har samma familj köpt en ny korthårig Collie som ska börja i höst.

+ att idag böjade en vacker Sobelfärgad Collie-hane på 1 år. Han ska lära sig att uppföra sig.
Han är lite yvig och skällig. Uppvaktar hundflickorna på typisk tonårsmanér.
Retas, nyps och kramas hårt. Såna grabbar har man väl träffat på förr.

Jag funderar över dagens trender. Han behövde aktivitet och stimulans, sades det........
Jag mötte en ung, yvig hane som behövde stabilitet och passivitet.
DET ÄR VERKLIGEN 2 HELT OLIKA SÄTT ATT SE PÅ EN HUNDS BEHOV.

Jag tänker, om den moderna lösningen på alla hundproblem är aktivitet. Så får vi en massa överstressade och överstimulerade hundar. Istället för lugna, trygga individer med en positiv flockledare i människan.
Dessutom är trenden tydlig: får vi inte bukt med problemen med AKTIVITET, så tillgrips genast KASTRERING!
Veterinärkåren jublar och gnuggar händerna.
Allt går att lösa på kemisk väg.

Egentligen är det ju så enkelt:
Analysera hundens beteende, och agera utefter det. Det krävs naturligtvis att man kan "läsa" hund.
Men vi har en enorm hundkunskap i vårt land. En lång historik i att se på hunden med Etologi i bakhuvudet.
Låt oss göra det, och lära oss mer om det.
Varje dag lär mina hundar mig något nytt.
Jag har ett fantastiskt jobb!

Kommentarer
Postat av: Helena

Hej



Väldigt bra skrivet det du skrev om Collie-Boom.

jag håller med dig helt ocvh fullt.

Helena

Collieägare

2011-06-17 @ 12:14:12
URL: http://www.dantos.se/ridgewood
Postat av: Ewa

.. och jag som matte till Maurice kan ju bara instämma..... att få springa fritt med sina kompisar hos Tinka och lära sig hyfs det är livet för en collie,och alla hundar, och sedan är det fritt fram att bygga på med sund hjärngympa.. men kastration, aldrig!

tack Tinka för att du är så bra och får Maurice att må så bra! kram Ewa

2011-06-17 @ 12:32:35
Postat av: Ewa Svensson

Vilket trevligt inlägg och så kloka ord !



Kul att du gillar vackra och kloka Maurice.

Stolt uppfödare

till den vackra colliehanen Dagsljus You Are Not Alone (Maurice)

Ewa/Kennel Dagsljus

2011-06-17 @ 15:13:20
URL: http://www.dantos.se/Dagsljus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0