HUNDAR, HUNDAR.

Det är lite trögt att komma igång efter semestern igen.
Just nu har vi invänjning med en liten korthårig Collie-valp.
Hon är bedårande söt. Men kissar genast på sig om någon STOOOR hund tittar nyfiket på henne.

Mjukstart betyder umgänge med små och snälla hundar. Men framför allt att bygga upp kontakt med mig.
Så "Ronja" och jag umgås i köket. Det gillar hon skarpt.

Men så ska vi träna det där med hundar........
Första dagarna gick jättebra. En dvärgschnautzer, vi kallar honom "raggsockan", blev alldeles KÄR!
Jag mötte honom efter en stund ihop med den nya valpen.
Hans yviga mustascher hängde dyngsura av dräggel nerför kinderna. Hans ögon gick i kors och han var alldeles salig. Valpen var glad och nöjd med sin nya kamrat.

Nästa dag var han sitt vanliga jag = kaxig raggsocka med livs-uppgift "att tukta valpar"!
Stackars Ronja. Hon fattade ingenting. När hennes nya lekkamrat förvandlades till en ilsken "Tudor-katt" på ett ögonblick! Piiiiip! och kissa på sig igen.

Så fick Ronja komma in i trygga köket. Där lekte hon fint med DAGG, 9 månaders Hoffevalp.
Sen ut för att rastas. Då förvandlades "Ronja" till en underbar "Hare" i DAGG´s ögon.
OJ! Vad ruskigt det blev. Tyckte "Ronja". Det tog lite tid innan jag fick stopp på jakten.
Det är tuffa invänjningsdagar här på kenneln.

Men idag lekte dom riktigt fint igen, Ronja och DAGG. Men ett slag var det oroande tyst i köket.
DÅ VET MAN ATT VALPAR GÖR BUS!

Javisst! Bägge två i min säng. Rumlade runt bland kuddar och täcken. JÄTTEKUL!
Jag har INTE hundar i sängen!

Ut med busungarna!

Så satt jag på trappen för att ge Ronja stöd. Så den vilda jakten på Haren inte upprepades.
Då står hon överst i trappen med framfötterna på min rygg. Som om hon ville säga. BUSS PÅ DAGG! BUSS PÅ DAGG! Nej vill Ronja busa, så får hon allt lära sig stå på egna ben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0