20100411 VALP-INSTRUKTÖRER.

Idag var jag på klubben kl 08.00..... Eller lite försenad, som vanligt.
På morgonen hade jag hunnit:  mata valpar och vuxna hundar, städa valplåda, släppa ut hästarna och vandrat med Tyre och Xi till Tyresö BK.

Jag var inbjuden för att föreläsa om valputveckling.
En massa blivande Valp-instruktörer var där på kurs.
Det var roligt att berätta om mina upplevelser i valplådan. Men vi halkade snabbt in på hundars beteende.
Hur hundar hälsar, dominant eller undergivet.
Vilket utgångsläge är det bästa för inlärning?
Vi pratade också om valptester. 
Dessutom talade vi om hur mycket stimuli är nyttigt för våra valpar?
Jag upplever att en del valpar överstimuleras idag?

Sedan fick dom blivande instruktörerna gå ut i "hetluften".
Ca 12 valpar hade kommit för att dom skulle få några objekt att träna på.

Vi hade alla tre C-valparna med oss. Benny förde sin CRUELLA, Linda hjälpte oss med COCA COLA och jag
tog hand om "Ludde". Nej, det är ett skämt. Hon får heta COCO!

Det var inlärning av KONTAKT, HIT, SITT, LIGG, FÖLJ MED KONTAKT och AVSLAPPNING.
Naturligtvis var våra "barn" KLASSENS LJUS. Är jag lite partisk, kanske?

Efter detta ropade CRUELLA  "COCO KOM HIT"!
Hon var helt slut i huvudet, ögonen gick i kors av trötthet.  Hon gnällde uppfodrande och stirrade, tvärs över planen,  på sin syster. 
Ingen av valparna orkade koncentrera sig längre.
Det var dax att åka hem, äta och sova.
Nu sover dom sött 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0